30 בספט׳ 2017

תיקו מחמיא, לא תוצאה טובה



אם לפני תחילת הקמפיין הייתי נשאל האם הייתי חותם על תיקו ביתי מול ויאריאל במחזור השני, התשובה כנראה הייתה חיובית. לאחר ההפסד לסלביה פראג במחזור הראשון, לאחר משחק נוסף לא טוב מבחינת היכולת ולאחר שויאריאל מגיעה במצב לא אופטימלי, התשובה היא שלא. לא בטוח שזו תוצאה מספיק טובה. תוצאת התיקו אמנם מחמיאה, אך כשמשקללים את היכולת הלא טובה עד כה והעובדה שליריבה המרכזית על המקום השני יש שלוש נקודות יותר, התוצאה לא ממש משרתת את הצהובים. ההסבר לפניכם.



1.     לא מעט בונים על שש נקודות מצמד המשחקים מול אסטנה הקזאחית. לדעתי, מי שחושב שאסטנה הקבוצה החלשה בבית, טועה. אסטנה היא קבוצה ביתית מובהקת, זה אולי היתרון היחסי שלה על מכבי ת"א. ראיה לכך הם שלושת משחקי הבית האחרונים שלה במסגרת אירופית. ניצחון 1-3 על לגיה וורשה, שבעונה שעברה עוד השתתפה בשלב הבתים של ליגת האלופות. ניצחון 3-4 על סלטיק מיודענו ותיקו  1-1 מול סלביה פראג, מי שכבר ניצחה את מכבי. 
המצב הוא שויאריאל וסלביה פראג צברו כבר ארבע נקודות. על מנת להעפיל לשלב הבא, צריכה מכבי מעידה של הצ'כים במשחקים הנותרים או להפתיע ולהשיג נקודות ממקומות לא צפויים. המשחק הביתי מול ויאריאל, שפתחה עם לא מעט מחליפים, שחקן קבוצת המילואים ומאמן זמני, היה יכול להיות כזה.

2.     אם מהתוצאה אפשר לשאוב עידוד, אז מהדרך והיכולת בטח שלא. למעשה, לאורך כל הקמפיין האירופי מכבי לא סיפקה יותר ממחצית אחת טובה, במקרה הטוב. גם ניצחונות החוץ על פאניוניוס ואלטאך, שנחשבו ליריבות קשות יותר, הושגו בעזרת ניצול מצבים טוב, משמעת הגנתית וטקטית והרבה מזל. לא כתוצאה מכדורגל טוב.
בתאוריה, מכבי ת"א מסוגלת להוציא עוד 6-7 נקודות (שני נצחונות ביתיים על סלביה פראג ואסטנה בנוסף לתיקו חוץ באסטנה) מה שיכול להספיק כדי להעפיל. אולם על פי הכושר הנוכחי והיכולת של הקבוצה בליגה ובאירופה, קשה לי לראות את זה קורה. לא מאמין בהוקוס פוקוס, מכבי ת"א ביכולת הנוכחית נחותה מסלביה פראג ואולי גם מאסטנה. להוציא עוד 6-7 נקודות משתיהן זה לא נראה ממש ריאלי נכון לעכשיו.

3.     בניגוד לליגת האלופות, הפערים בין הקבוצות בשלב הבתים בליגה האירופית באופן מסורתי קטנים הרבה יותר. די להתבונן בחלק מהתוצאות של המחזור האחרון: אתלטיק בילבאו ופ.צ קלן הפסידו בביתן 1-0 לזוריה האוקראינית ולכוכב האדום הסרבית בהתאמה. אפולון לימסול הקפריסאית חילצה בעשרה שחקנים תיקו חוץ מרשים מול אברטון. מילאן הגדולה נזקקת לשער בדקה ה- 94 כדי להבטיח ניצחון ביתי מול רייקה הקרואטית.
התיקו הביתי מול ויאריאל היא תוצאה לא רעה, אבל לא כזו שנותנת יתרון על פני סלביה פראג, שמסתמנת כיריבה על המקום השני. יש לזכור מה התוצאות שעשו שתי הקבוצות הישראליות האחרונות שעפילו לשלב ה- 32 בליגה האירופית - הפועל ב"ש בעונה שעברה ומכבי ת"א בתקופה של פאולו סוזה. הקבוצה של ברק בכר הדהימה עם שני ניצחונות על אינטר (בית וחוץ) ותיקו חוץ מפתיע נגד סאותהמפטון. מכבי ת"א העפילה הרבה בזכות הניצחונות על בורדו והניצחון הביתי על פרנקפורט.
 
מסוג הניצחונות שמעלים שלב. מכבי מול בורדו
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)

4.     ברור שויאריאל היא יריבה סופר קשה ואיכותית ובעולם מתוקן תיקו זו תוצאה טובה, אולי אפילו יותר. מצד שני, ויאריאל הגיעה במומנטום שלילי לאחר תבוסה 4-0 בליגה לחטאפה ופיטורי מאמן. למען האמת, תוצאת תיקו חוץ לאחר ניצחון ביתי קודם מול אסטנה היא לא תוצאה כזו גרועה לספרדים. מספיקים להם שני ניצחונות מתוך ארבעת המשחקים שנותרו והם עולים, סיכוי טוב שעוד מראשות הבית.
בנוסף, העובדה שבהרכב בנתניה פתח שחקן בן 20 מקבוצת המילואים, שלא נמנה לפני כן עם הסגל הבכיר, והבחירה להשאיר שני שחקנים מרכזיים כמו צ'רישב וסמדו מחוץ לסגל, מראה שהספרדים לא ממש "התאבדו" על המשחק מול מכבי ת"א.