1 באוג׳ 2017

הליגה האירופית, גביע הטוטו ובעיקר מה שביניהם

סאגת דור פרץ  
    
יושאל לא יושאל, רוצה יותר דקות משחק, קיבל הצעות מקבוצות אחרות... נדמה שכל נושא דור פרץ "נלעס" יותר מידי. דור פרץ הוא ללא ספק אחד מהשחקנים הבולטים שצמחו במחלקת הנוער בשנים האחרונות אך טרם עשה את קפיצת המדרגה שמצפים ממנו. למען האמת, הסיכויים לא פועלים לטובתו של פרץ. פרט לדור מיכה לא היה שחקן בית בשנים האחרונות שהצליח באמת להשתלב בקבוצה הבוגרת ולהיות שחקן משמעותי בה מבלי להיות מושאל.
לא התקדם מספיק, לפעמים שלא באשמתו. דור פרץ
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מכבי ת"א)


את הבכורה שלו עשה דור פרץ בגביע הטוטו בתחילת עונת  2014/15 , כשפתח במשחק מול מכבי נתניה. שלוש עונות עברו מאז ולא הרבה השתנה, התקדמות משמעותית לא ממש הייתה. החסרונות הבולטים במשחק שלו כמו איבודי כדור באזורים קריטיים ואי ניצול מצבים, היו ועדיין קיימים. בנוסף, פרץ מתקשה עדיין במציאת העמדה בה הוא בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר, לא תמיד באשמתו אגב. הניסיונות להציב אותו בעמדת הבלם והמגן הימני לא ממש צלחו ובתור קשר אחורי הוא לא מספיק דומיננטי. למעשה העמדה המתאימה לו ביותר היא כקשר 50:50 שמצטרף להתקפה. התמיכה שלו בהתקפה היא אחת התכונות החיוביות שלו, יחד עם זאת, התפוקה שלו (שערים או בישולים) עדיין נמוכה – שער ליגה בודד בקריירת הבוגרים עד כה.

נכון לעכשיו, דור פרץ לא מספיק איכותי על מנת לשדרג את הסגל במכבי ת"א. חצי העונה האחרונה, כשהושאל להפועל חיפה, הייתה מהטובות בקריירה שלו וכנראה שזהו הכיוון הנכון לו כרגע.

עטר? בוזגלו? מלמד!
בין אם אלו שמועות ובין אם זה אמת, להחזיר את אלירן עטר או מאור בוזגלו למכבי ת"א זו טעות. לטעמי, האופציה השלישית על המדף והריאלית יותר, היא דווקא גיא מלמד. נתחיל מהסיבות "למה לא עטר או בוזגלו?":
ניסיונות השידוך בין אלירן עטר למכבי ת"א רצות מאחורי הקלעים עוד מינואר האחרון. החלוץ בן ה 30 אמנם "יושב בול" על העמדה של טל בן חיים (שהחליף אותו לאחר שזה נמכר לריימס) אך מגיע עם המון סימני שאלה. הרזומה שלו בשתי העונות במכבי חיפה כולל 17 שערי ליגה בשתי עונות – מספרים סבירים לשחקן התקפה, אך לא יותר מזה. בטח שלוקחים בחשבון שחלק מהם היו מהנקודה הלבנה. בנוסף, מכבי חיפה לא צפויה לשחרר את עטר בחינם. סכום העברה אמור לנוע סביב ה 800 אלף יורו ויחד עם השכר הגבוה שהחלוץ ידרוש, מדובר בעיסקה כלל לא זולה. כל זאת עוד לפני הכנסת האופי הפרובלמטי שלו למשוואה.

אם שתי העונות האחרונות של אלירן עטר היו סבירות, המקרה של מאור בוזגלו שונה לגמרי. בוזגלו מגיע אחרי שנתיים נהדרות מהבחינה האישית והקבוצתית, אין מה להוסיף על כך. הבעייתיות לגביו מתרכזת בפציעות שהוא עבר בקריירה (במיוחד האחרונה, שבגללה הוא צפוי להיות רלוונטי רק בעוד מספר חודשים) ובעמדה שהוא אוהב לשחק בה – כנף ימין, עמדה שמאויישת כבר על ידי עומר אצילי ו/או דור מיכה.

למרות השמועות על ההתעניינות של מכבי ת"א בחלוץ גיא מלמד, לא נעשתה פנייה רשמית לגביו, וחבל. בשוק ישראלי כל כך דל, גיא מלמד הוא שחקן שמכבי ת"א צריכה לחטוף מהר. 13 שערים בכל המסגרות אשתקד (אלירן עטר כבש שבעה שערים לצורך העניין), הם הנתון שמשקף היטב את ההתקדמות שמלמד עשה במדי מכבי פ"ת בעונה שעברה. הגיל הצעיר (בן 24), גרף ההתקדמות שעוד יש לו והעלות הנמוכה יחסית שלו – סביבות ה 300 אלף יורו דמי שחרור הופכים את מלמד לאופצייה העדיפה מבין השלושה. שוב, זו דעתי.

בשוק הישראלי הדל הוא בהחלט מציאה. גיא מלמד
(צילום: מתוך הפייסבוק של מכבי פ"ת)

"אין משחקים קלים באירופה"

אחד המשפטים הקבועים והקלישאתיים של ג'ורדי קרויף כשמדובר במסיבת עיתונאים לקראת משחק אירופי. אם זאת, מבט על התוצאות האחרונות במוקדמות הליגה האירופית מראה שיש דברים בגו.
אברטון האנגלית עם ווין רוני בהרכבה מנצחת בביתה רק 0-1 את רוזמברוק הסלובקית, מילאן על שלל כוכביה סוחטת 0-1 מול קאריובה ברומניה,  איינדהובן ההולנדית מובכת ומפסידה בבית לאוסייק, קבוצה שסיימה אשתקד במקום הרביעי בקרואטיה.

בקיצור, רצף הניצחונות של מכבי בקמפיין הנוכחי עד כה לא מובן מאליו, גם כאשר חלק גדול מהמשחקים היה קשה לצפייה, היכולת לא מספקת וברקע יש תסכול מחוסר רכש. בשלבים הללו התוצאה היא החשובה, העובדה שמכבי ת"א עדיין עם מאזן מושלם למרות הפציעות (מיכה, דסה), הכושר לקוי של חלק מהשחקנים (בטוקיו) וללא שלושה זרים שיגעו בהמשך משאירה מקום לאופטימיות.

"אין משחקים קלים באירופה" זו לא רק קלישאה. שרן ייני מול פאניוניוס
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מכבי ת"א)