29 ביולי 2017

לא פוגעים


לאורך שנים, במחלקת הנוער של מכבי ת"א בכלל, ובקבוצת הנוער בפרט, השקיעו מאמצים ומשאבים רבים בתחום הסקאוטינג. ההשקעה הזאת, שקיבלה גם את ברכתו של ג'ורדי קרויף, באה לידי ביטוי בין היתר בשדרוג הסגל על ידי שחקנים זרים (זר אחד בכל עונה) ושחקנים מקומיים שבלטו במחלקות נוער אחרות, נרשמו בפנקס, והגיעו לאחר מעקב. התמורה להשקעה לא אחרה לבוא – שחקנים זרים שהחלו את דרכם בקבוצת הנוער כמו עמנואל מאיוקה, מוסא קונאטה, לנרי קהינדה ומאוויס צ'יבוטה שהאריך לאחרונה את חוזהו בחמש שנים, התקדמו לקבוצה הבוגרת ונמכרו בהמשך עבור סכומים משמעותיים. במקביל, הקבוצה פעלה גם בשוק המקומי ששמה את ידיה על שחקנים כמו חביב אוחיון (הוד השרון), גבי קניקובסקי (הפועל רעננה), עדן קארצב (מכבי נתניה) ועמאש מנסור (הפועל חדרה). אותם שמות הם דוגמאות לכישרונות מקבוצות אחרות שעברו למכבי ת"א והפכו לבורג מרכזי בקבוצות הנוער והנערים.
 
היה שחקן כזה, באמת. לזאר דורוביץ'
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)
בשנתיים האחרונות עושה רושם שהמועדון הוריד קצת את הרגל מהדוושה בנושא ההשקעה בסקאוטינג במחלקת הנוער, בעיקר בתחום הרכש. זה יהיה בעייתי לקבוע ולומר שחוסר ההישגיות בתקופה הזו (שנתיים ללא אליפות או גביע) קשורה לירידה בהשקעה הנ"ל, שכן ישנם עוד כמה גורמים שיכולים להשפיע כמו שנתונים לא מוכשרים, פציעות של שחקנים, גיוסים לצה"ל וכו'. מה שכן, חיזוק הסגל על ידי שחקנים כמו אלו שהוזכרו (זרים או מקומיים), יכול היה לשפר את הסיכויים להשיג תארים, גם אם זו לא המטרה המוצהרת של קבוצת הנוער.


כאמור, בשנתיים האחרונות לא היה זר בקבוצת הנוער, לפחות לא כזה שהותיר רושם. הזר האחרון בקבוצת הנוער היה החלוץ הסרבי לזאר דורוביץ', ש"חיזק" את הקבוצה בעונת 2015/16. דורוביץ' הגיע בקול תרועה מתוך כוונה לעשות את ההבדל בקבוצה הנוער שהתמודדה בשלב הבתים של ליגת האלופות לנוער. פרט לעובדה שהוא היה עוד חלק מהמושבה הסרבית בקרית שלום (יחד עם ניקולה מיטרוביץ', פרדראג ראיקוביץ' וסלבישה יוקאנוביץ' המאמן), הוא לא הצליח לבוא לידי ביטוי ונחשב לכישלון. את הקדנציה הקצרה שלו בצהוב (13 משחקים) הוא סיים ללא שערים.

באותה עונה הצטרף לקבוצה גם מחמוד עוויסאת, חלוץ מוכשר בן 17 מהפועל ירושלים שהיה מבוקש גם ע"י הפועל ת"א. למעשה, מכבי ת"א הצליחה להקדים את היריבה העירונית, שבמדיה הוא שיחק בעבר, והחתימה את עוויסאת שהוגדר "ככישרון גדול שיתרום רבות לקבוצה". בסופו של דבר, לאחר שתי עונות בהן כבש רק ארבעה שערים (בשתיהן יחדיו), גם עוויסאת התברר כאכזבה גדולה.
"כישרון גדול" שתרם ארבעה שערים בשתי עונות. מחמוד עוויסאת.
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)

 אגב, מקרה בודד שכן נחשב להצלחה בשנתיים האחרונות הוא עם המגן/בלם פאדי נג'אר. נג'אר שנרכש בינואר האחרון מהפועל ת"א הצליח להטביע את חותמו בקבוצת הנוער העונה ואף זכה לתואר שחקן העונה של קבוצת הנוער. גם בסיפור נג'אר לא הכל הלך חלק - פאדי נג'אר היה מבוקש במועדון הצהוב כבר לפני שנתיים, אולם הפועל ת"א הייתה הראשונה לשים עליו את ידה כשרכשה אותו ממכבי נתניה.
לסיכום, במקרה או לא במקרה, בשתי העונות האחרונות בהן לא הצליחה קבוצת הנוער עם שחקני חיזוק, חוותה הקבוצה גם חוסר הצלחה מקצועית. פרט לאיבוד הדומיננטיות בליגת העל לנוער, הקבוצה גם מפספסת מקור הכנסה שהזרים לא מעט כסף לאורך השנים - מעל ל-3 מיליון יורו ממכירת מאיוקה, קאנוטה וקהינדה. מכבי ת"א צריכה לשאוף להיות מועדון שמייצר ומייצא שחקנים לאירופה ורכישת כישרונות למחלקת הנוער היא תנאי הכרחי לכך.
הרכש היחיד שהצליח בשנתיים האחרונות. פאדי נג'אר
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)