20 בספט׳ 2016

שלושה וחצי מיליון סימני שאלה


נכון, זה אולי מוקדם לקפוץ למסקנות אבל שלושת המשחקים הראשונים של וידאר קיארטנסון לא השאירו אותי אופטימי מידי, בטח ביחס למחיר ולצפייה המייגעת לחלוץ. להזכירכם, מדובר ברכש היקר ביותר בהיסטוריה של מכבי ת"א והליגה הישראלית. החלוץ האיסלנדי הגיע על תקן הרכש הנוצץ, זה שאמור לצמצם את הבדלי האיכות בין מכבי ת"א להפועל ב"ש (הנוטים בבירור דרומה) ולמזער את נזקי העזיבה של זהבי.

בינתיים רחוק מלהרשים. וידאר קיארטנסון
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)


אולי שלושה משחקים זה פרק זמן קצר מידי, אבל בדר"כ אצל שחקנים איכותיים אפשר להבחין מההתחלה בניצוץ הזה, באותה ההברקה הקטנה שמרמזת על איכות השחקן. אותה איכות שצריכה לפרוץ אחרי שתוסר החלודה וישתפר התיאום עם יתר חברי הקבוצה. ראדה פריצה הגדול הראה ניצוצות כבר בנגיעות הראשונות שלו והשאר, כאמור, הוא היסטוריה. הפועל ב"ש, שעושה למכבי ת"א בית ספר לסקאוטינג עד כה, הנחיתה את לוסיו שכבש בשני משחקיו הראשונים ורק מתקדם וממשיך להראות עוד יכולות. אצל קיראטנסון טרם ראיתי את אותן ניצוצות, לפחות לא בשלושת המשחקים עד כה.

אז מה אפשר ללמוד על קיארטנסון משלושת משחקיו הראשונים ?

באופן כללי, קיארטנסון כמעט ולא הורגש במשחקיו עד כה. הוא עושה רושם של חלוץ פסיבי שתלוי מאוד במצבים שמייצרים עבורו השחקנים האחרים. בנוסף, כמעט בכל מאבק שהיה לו מול הגנת היריב הוא הפסיד את הכדור, גם כשמדובר היה בהגנת רעננה החלשה.

במבט קרוב יותר, החיסרון הבולט ביותר של האיסלנדי הוא ללא ספק הטכניקה הלוקה. זה בא לידי ביטוי בעיקר באיבודי הכדור, בניסיונות כושלים להשתלט על הכדור ובאחד על אחד שכמעט ולא קיים. לא מעט חלוצים עם טכניקה לוקה כמו של קיארטנסון, מפצים על החיסרון כזה באגרסיביות או בניצול המבנה הפיזי. גם בפן הזה וידאר קיארטנסון עוד לא ממש הרשים.

מצד שני, לא הכל שלילי. כשהגיע האיסלנדי לשני המצבים בהם הוא נותר חופשי ברחבה, זה נגמר בשער אחד מתוך אותם המצבים, כלומר 50% בניצול מצבים שזה לא רע. בפעם הראשונה זה נגמר בשער בנגיחה מול זניט, בפעם השנייה מול רעננה, כשטב"ח השאיר אותו חופשי בפינת הרחבה והוא בעט לרשת החיצונית. פרט למצבים הללו הוא הגיע לעוד חצאי מצבים (שניים מול בית"ר ואחד מול רעננה) שהראו עוד תכונה חיובית - חיפוש תמידי של השער.

בינגו כבר מהנגיעות הראשונות בכדור. ראדה פריצה
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)

לסיכום, ראדה פריצה, שנחשב בינגו כמעט מהנגיעה הראשונה שלו בכדור, הגיע בהעברה חופשית והרבה פחות נוצצת מקיארטנסון. הפועל ב"ש, היריבה של מכבי על תואר האליפות, הביאה בגרושים את לוסיו, חלוץ אלמוני מהליגה השנייה בברזיל שהגיע ללא הכנה ראויה ורק ממשיך להפתיע. הברזילאי כבר הבקיע שלושה שערים, הוסיף שער חוץ מול סלטיק בחוץ והיה נהדר בסן סירו.


בהשוואה לשתי הדוגמאות הללו, קיארטנסון, על שלושת מיליוני היורו, נראה כרגע כמו סימן שאלה גדול, אולי גדול מידי.