3 בספט׳ 2016

סגירת החלון האירופי


מועד העברות האירופי שהסתיים בין חמישי לשישי סגר תקופה עמוסה למדי מבחינתם של מכבי ת"א וג'ורדי קרויף. חמישה שחקני רכש, שני שחקנים שעזבו ועוד היד נטויה (יצחקי? בן בסט? מגן שמאלי זר?). למרות הפעילות והעניין, החלון האירופי נסגר עם טעם מר קצת. שתי המטרות הברורות שסומנו מהרגע שהקבוצה הבטיחה את ההשתתפות בשלב הבתים היו חיזוק ההתקפה וההגנה. היה ברור שיש צורך בסקורר אמיתי, לאור האכזבה מאורלנדו סה, בן בסט ויצחקי. והיה ברור שריקן ובן הרוש לא יכולים להמשיך לפתוח באירופה.

אחד מהסמלים לאכזבה של חלון העברות האחרון. עומרי בן הרוש.
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)



על פניו לפחות, נראה שקרויף יכול לסמן וי ראשון על חיזוק ההתקפה. וידאר קיארטנסון הוא חלוץ עם רזומה הבקעות מרשים, גם אם היה זה בליגות הנורווגית והשוודית. יחד עם זאת, ישנם גם מספר סימני שאלה בנוגע לאיסלנדי, כמו האם היה הוא הבחירה המועדפת של הצוות המקצועי? נמניה ניקוליץ', שהיה מועמד יחד עם קיארטנסון, נראה כאלטרנטיבה טובה ובעל רזומה מרשים יותר. פרט לכל זה, על קיארטנסון יהיה להצדיק את המחיר הגבוה ששילמו עבורו (שלושה מ' יורו) ולהתמודד עם הכותרת המחייבת של "הרכש היקר ביותר שנחת בישראל".

האכזבה הגדולה ביותר לאחר סגירת החלון האירופי, היתה ללא ספק חוסר היכולת להנחית מגן שמאלי זר. במיוחד לאחר שהצליחו להשתחרר מאורלנדו סה ולפנות מקום לזר נוסף. עמדת המגן השמאלי ידועה כחלשה ביותר בחוליית ההגנה אך עומרי בן הרוש ואבי ריקן ימשיכו לאייש עמדה זו גם מול זניט, אלקמאר ודונדלק. יש לזכור שאותה הגנה "הצליחה" לשמור על שער נקי רק בסיבוב הראשון של המוקדמות (שני המשחקים הראשונים מול גוריצה). בששת המשחקים הנוספים ספגה הקבוצה שבעה שערים.

ג'ורדי קרויף תמיד ראה בזכייה באליפות המקומית כמטרה החשובה ביותר, אפילו לפני הצלחה בזירה האירופית. במידה וקרויף ינחית בכל זאת מגן שמאלי זר, כזה שיוכל לשחק בליגה המקומית, הדבר יחזק את הטענה האחרונה וימזער את מידת האכזבה.

הרכש האחרון מעיד על חשיבה לעתיד, לשנה שנתיים הקרובות ולא לקמפיין האירופי הנוכחי. שלושת השחקנים שעברו מ "היריבה העירונית" (כפי שאוהבים להדגיש בוולפסון) הם פוטנציאל להמשך. רז יצחק (שכבר הושאל לקבוצת הבת בית"ר ת"א-רמלה), פאדי נג'אר (מיועד לקבוצת הנוער) ושגיב יחזקאל ("יהלום שזקוק עוד לליטוש") לא אמורים להיות בורג משמעותי בקמפיין האירופי הנוכחי.

עיסקה טובה מבחינה מקצועית והגיונית מבחינה כלכלית. ה"Welcome"של שגיב יחזאל.
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)


שגיב יחזקאל

בניגוד לקרנבל שהיה סביב בן רייכרט והסתיים בקול ענות חלושה, למעבר של שגיב יחזקאל מהפועל למכבי תהיה השפעה משמעותית הרבה יותר, אולי כבר העונה.

פרט למעבר המתוקשר של וורמוט לאחר הדרבי ההוא, זוהי כנראה המכה המשמעותית ביותר שספגה הפועל ממכבי (ישנם אלו שיוסיפו לרשימה גם את מכירת "מיליון היורו" של רייכרט). בפרק זמן מאוד קצר וויתרה הפועל ת"א על שלושה מהכישרונות הצעירים הבולטים שלה, ועוד ל"יריבתה העירונית".

כלכלית, עסקת יחזקאל נראית הגיונית למדי. על כל כישרון ישראלי צעיר, שהייתה מכבי רוצה לצרף, היא הייתה משלמת סכום דומה לסכום ששילמה על יחזקאל (800 אלף דולר). ג'קי בן זקן, שעל פי פירסומים כבר סירב להצעה של 1.5 מ' יורו על מיכאל אוחנה, לא ימכור בקלות גם את יתר הכישרונות האשדודיים כמו דין דוד, גדי קינדה או אור אינברום. זה תקף גם על אלי טביב ודוד קלטינס או יואב כץ עם מקסים פלקושצ'נקו. שגיב יחזקאל (21) הוא פוטנציאל לפחות בקנה מידה זהה של השמות שהוזכרו, אם לא יותר מכך.


מקצועית, שגיב יחזקאל מביא איתו יכולות שחסרות כרגע בהתקפת הצהובים. פרט לטב"ח 2 אין במכבי שחקן אגף עם מהירות ויכולת אישית (אחד על אחד) ברמה שלו. מיכה, סקאריונה, מדוניאנין, בניון ויצחקי הם שחקנים ברוכי טכניקה ויכולת אישית אך חסרים את מימד המהירות. שגיב יחזקאל אמור לשפר בעיקר את החלק הזה בהתקפת מכבי.