27 באוג׳ 2016

הכי אירופית שיש



את 120 הדקות ביום חמישי האחרון במכבי יעדיפו לשכוח, המשחק החלש חייב להדליק נורה אדומה לגבי איכות הסגל הקיים במכבי ת"א. היידוק ספליט קבוצה נחותה משמעותית, ובכל זאת חניכיו של ארבלדזה נזקקו לפנדלים על מנת להעפיל שלב.

בשורה התחתונה, ברור שעדיף לשחק גרוע ולהעפיל מאשר לצאת בידיים ריקות. עוד שנתיים שלוש אף אחד לא יזכור עד כמה חלש היה המשחק אמש, יזכרו את העפלה השלישית לשלב הבתים של הליגה האירופית, הישג שאף קבוצה ישראלית הגיעה אליו.

עוד שנתיים אף אחד לא יזכור את המשחק החלש, אלא את שלב הבתים.
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)


1. העפלה הנוכחית של מכבי ת"א לשלב הבתים של הליגה האירופית היא השלישית בשש השנים האחרונות (הראשונה היתה בעונת 2011/12). יחד עם העפלה ל-32 האחרונות של מפעל זה והעפלה לבתים של ליגת האלופות בעונה שעברה, מכבי מבססת את עצמה כקבוצה אירופית לגיטימית. אט אט הקבוצה של מיץ' מתקרבת לאזור של קבוצות כמו רד בול זלצבורג, ויקטוריה פלזן, באטה בוריסוב ואפועל ניקוסיה. כלומר, קבוצות מובילות בליגות קטנות יחסית אך נחשבות למשתתפות קבועות בשלבי הבתים, ליגת האלופות או הליגה האירופית.

למעשה אף קבוצה ישראלית לא השיגה רצף כזה של הצלחה אירופית במספר שנים קצר יחסית. מכבי חיפה והפועל ת"א אמנם עשו הישגים מרשימים יותר ממכבי ת"א, דוגמת קמפיינים נאים בבתים של ליגת האלופות והגעה לשלבים מאוחרים בגביע אופ"א (המתכונת הקודמת של הליגה האירופית), אך לא הצליחו ליצור רצף של מספר שנים. מכבי ת"א היא הראשונה והיחידה לעשות זאת.


2. זה היה קמפיין חריג באורכו, קמפיין שהחל בסיבוב הראשון, אי שם בסוף חודש יוני. למעשה רק מכבי ת"א וקאבאלה האזרית הן הקבוצות היחידות שהחלו את המסע בסיבוב הראשון והעפילו לשלב הבתים. הקמפיין המוצלח (הפסד בודד, תיקו בחוץ ושישה ניצחונות בשמונה משחקים) התאפשר, יש לומר, גם בזכות הגרלות נוחות יחסית. מכבי ניצלה את הדירוג שהיא הרוויחה בשנים האחרונות על מנת לעשות את העבודה כפי שקבוצה מדורגת צריכה לעשות - לעבור כל יריבה שמדורגת נמוך ממנה.


3. לאורך כמעט כל הקמפיין מכבי ת"א, שוטה ארבלדזה ומעל הכל ג'ורדי קרויף לקחו הימור גדול שבחרו לנסות ולהעפיל לשלב הבתים עם סגל מאוד מוגבל. אולי זה התבססות מוגזמת על הגרלות נוחות, אולי המתנה לשחקן הנכון מקבוצה שנשרה מאחד המפעלים האירופיים או אולי סתם חילוקי דעות מקצועיים לגבי שחקנים מסויימים, אף אחד באמת יודע מה הסיבה. כמו שהניצחון (ההיסטורי) בפנדלים הוא תלוי מזל, כך היה גם ההימור של קרויף – הימור שהצליח.

לא בליגה של הגדולות. זהבי בעונה שעברה מול צ'לסי.
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)

4. כמה מילים על ההגרלה. קמפיין ליגת האלופות הכושל בעונה שעברה המחיש עד כמה רחוקה מכבי ת"א מהליגה של הגדולות באמת. בליגה האירופית אין טעם לפנטז על מועדונים אטרקטיביים או שמות גדולים, מכבי בעידן קרויף היא ממזמן כבר לא עוד קבוצה אלמונית באירופה. זניט, אלקמאר ודונדלק משלימות בית נוח יחסית, כזה שמאפשר להוציא בו נקודות, להתקדם בדירוג ואולי לנסות לשחזר שוב את ההישג של פאולו סוזה – שלב 32 האחרונות של המפעל.


5. בקטנה לסיום. בדירוג אופ"א המעודכן, יממה לאחר העפלה לבתים, הצהובים מדורגים במקום ה-87 באירופה עם ניקוד מצטבר של 19.825 נקודות. מכבי משאירה מאחור שמות כמו פיינורד, סטאנדרד ליאז', רוזנבורג ווסטהאם אנגלית.