4 בינו׳ 2014

סקאוטינג - כחול צהוב

בעיצומו של חודש דצמבר 2012 נערך בקרית שלום משחק אימון בין קבוצות הנוער של מכבי ת"א וראשל"צ. המשחק נגמר בניצחון 3:4 למקומיים אך תשומת הלב הייתה סביב שלושה שחקנים שנבחנו באותה עת – הבלם הקנדי/יהודי אוליבר ספרינג, הקשר הקונגולזי מאוויס צ'יבוטה והחלוץ הניגרי לנרי קהינדה. השניים הראשונים פתחו את המשחק בעוד השלישי שותף במחצית השנייה. שלושתם הרשימו את הצוות המקצועי ואת ג'ורדי קרויף שהחליט להחתימם. היה זה המהלך המשמעותי הראשון של מערך הסקאוטינג בתקופתו של קרויף בכל הנוגע למחלקת הנוער.

קנדה, קונגו וניגריה הם רק חלק מהמדינות שלהם היו או ישנם נציגים במחלקת הנוער של מכבי ת"א בשנים האחרונות. השינוי שחל בקבוצה הבוגרת עם הגעת הצוות הזר בשנתיים האחרונות בראשותו של ג'ורדי קרויף חלחל גם למטה, למחלקת הנוער של המועדון. אחד המטרות של קרויף, אנגלידיס וגולדהאר היא למתג גם את מחלקת הנוער של המועדון ולהפוך אותה לבעלת שם גם בשוק הבינלאומי, במקביל להתקדמות של המועדון במפעלים האירופים.
ניחוחות בינלאומיים. (באדיבות האתר הרישמי של מכבי ת"א)

השוק האפריקאי – הצלחה עם קבלות

הניסיון לחזק את קבוצת הנוער במכבי ת"א בכישרונות צעירים ממדינות אפריקה החל למעשה כבר בעונת 2004/5 עם נחיתתם של ברנרד אוקוורנטה ופרנסיס נ'דוקה. הרבה לא יצא מההרפתקה הניגרית הזו וכפי ששני הצעירים הגיעו, כך גם הם עזבו. הניסיונות הבאים עם השוק האפריקאי היו הרבה יותר מוצלחים. זה החל עם עמנואל מאיוקה שהגיע לקבוצת הנוער של מכבי ת"א ב-2008 מקבוצת קבווה ווריוס הזמבית תמורת כ-50 אלף דולר בלבד,אגב, באותה תקופה שמו הוזכר גם כמועמד לפורטו. לאחר שנתיים במכבי ת"א (שנה אחת בנוער) הוא נמכר ב- 1.6 מיליון דולר ליאנג בויז השוויצרית. בנוסף לסכום המכירה נוסף סעיף שמקנה למכבי ת"א 20% מכל מכירה עתידית של החלוץ ולכן בקיץ הקודם זכתה מכבי ת"א ליהנות מ- 600 אלף פאונד (כ- מיליון דולר) שקיבלה מהמכירה של מאיוקה מיאנג בויז לסאוטהמפטון האנגלית. בימים אלה מאיוקה משחק בסושו בליגה הראשונה בצרפת לאחר שהושאל אליה בתחילת העונה מהקבוצה האנגלית.

צפו בשער הנפלא של מאיוקה במדי סושו:



אחרי ההצלחה עם מאיוקה הגיע בעונת 2011/12 החלוץ הסנגלי מוסא קאנוטה ונמכר לאחר עונה אחת בלבד שבה שותף במקביל בקבוצת הנוער ובקבוצה הבוגרת. מוסא קונאטה הגיע בגיל 18 למכבי מקבוצת פ.צ טורה קונדה הסנגלית עבור 200 אלף דולר. לאורך העונה הפגין החלוץ כמה משחקים טובים אך הקטליזטור למכירתו היה ללא ספק המשחקים האולימפיים בלונדון ב-2012 כאשר כבש במדי נבחרת סנגל חמישה שערים בטורניר, הביצועים המרשימים הללו דרבנו את קבוצת קראסנודר הרוסית להניח על שולחנה של מכבי ת"א הצעה של 2 מיליון יורו (2.6 מיליון דולר), סכום שיא של המועדון ממכירת שחקן מאז ומעולם. יש לציין שגם בעסקת קונאטה מובטח למכבי ת"א כסף ממכירה עתידית של השחקן. קאנוטה משחק העונה בגנואה האיטלקית, אליה הושאל מקראסנודר.

כאמור, השניים הבאים אשר צפויים ללכת בעקבותיהם של מאיוקה וקונאטה הם לנרי קהינדה ומאוויס צ'יבוטה. קהינדה, בימים אלו, סוגר שנה אחת בארץ וכבר מביא קבלות, ב-15 משחקים (ליגה וגביע) בקבוצת הנוער הוא כבש שישה שערים. העונה, ב-18 משחקים במדי הכח עמידר ר"ג הוא כבש שלושה שערים והוסיף ארבעה בישולים.

כתבה על מאוויס צ'יבוטה:

מכבייה

מכבי ת"א זהתה הקיץ את הפוטנציאל שבמשחקי הכדורגל במכביה. העובדה שבליגת הנוער בארץ יש הגבלה של שחקן זר אחד ולא קיימת ליגת מילואים, מעלה את הביקוש ליבוא לשחקנים יהודים מחו"ל אשר לא נחשבים כזרים ויכולים להשתלב בקבוצת הנוער. המכבייה ה-19 שנערה בקיץ האחרון ענתה בדיוק לדרישה הזאת, טורניר שמתקיים בארץ ומרכז בו שחקנים יהודים צעירים בכל העולם. כאמור, מכבי ת"א זיהתה את הפוטנציאל ומהרה לשים ידה על שניים מהכישרונות הבולטים שכיכבו בטורניר, המקסיקני אייזק שחוח והבריטי סקוט קאשקט. שחקן נוסף שעונה על ההגדרה הזו אך לא שיחק במכבייה האחרונה הוא הבלם/מגן הקנדי אוליבר ספרינג שהצטרף לקבוצת הנוער בינואר שעבר.

אייזק שחוח–  הגיע ביולי למבחנים, לאחר המכביה, והרשים. שיחק במכבייה במדי נבחרת מקסיקו ומגיע בהשאלה לחצי שנה מקבוצת קלאב אמריקה המקסיקנית. שחוח, מקסיקני ממוצא יהודי, נחשב לאחר הכישרונות הבולטים בארצו. הוא דובר עברית בסיסית, נמנה על הסגל של נבחרת הנוער במקסיקו, אבל חשוב לציין שאין לו ניסיון בקבוצה בוגרת. שחוח מגיע מקבוצת ענק, אמריקה המקסיקנית, אבל שיחק רק במחלקת הנוער שלה ובקבוצת המילואים שמתמודדת בליגה השנייה במקסיקו. בעונה שהסתיימה לאחרונה, סיים שחוח במקום העשירי בטבלת המבקיעים בליגת הנוער עם 7 כיבושים. 

כשנשאל בארצו על המעבר לישראל הוא אמר: "המעבר לישראל ולמכבי ת"א יתנו לי יותר תשומת לב ואפשרות להתקדם באירופה. העובדה שמכבי ת"א משחקת במפעלים האירופים ומצליחה שם, תעזור לי".

אייזק שחוח (צילום: enlacejudio.com)

סקוט קאשקט - יהודי-בריטי שיחק בנערים של הרקולס אליקנטה מספרד. סקוט קאשקט מגיע בכלל מרקע של כדורגל אולמות ולמעשה את נסיונו הראשון בכדורגל אמתי הוא עשה בגיל 16 בהרקולס לאחר שקליפ קט-רגל צד את עינו של סקאוט מהקבוצה הספרדית. אחרי התקופה בקבוצה הספרדית הוא הגיע עם נבחרת הנוער של בריטניה למכבייה וצד את עיניים של סקאוטים ממכבי ת"א כשהצטיין בטורניר עם 8 שערים. הוא זומן למבחנים בקבוצת הנוער של מכבי ת"א אך לרוע מזלו הוא נקע את קרסולו כבר בתחילת המבחנים. פציעה זו קטעה את המשך המבחנים והוא שב חזרה לאנגליה, אך הוא עשוי לשוב לאימונים נוספים בארץ.

סקוט קאשקט בקרית שלום


אוליבר ספרינג -  קנדי יהודי שנרכש מקבוצת טורונטו הקנדית כבר בינואר שעבר. ספרינג יכול לשחק הן כמגן ימני והן כבלם  והשתייך בעבר לנבחרות  U17 ו U20 של קנדה. לפני שהחל להתאמן במכבי ת"א הוא נבחן באקדמיה של פיינורד ההולנדית, ואח"כ במכבי חיפה ומכבי הרצליה. אגב, במכבי הרצליה נוצר הקשר של אוליבר ספרינג עם לא אחר מאשר דני רופ, שבנו שיחק באותו הזמן בקבוצת הנוער של מכבי הרצליה. למרות שלא הצליח להרשים בשלוש הקבוצות, ג'ורדי קרויף דווקא ראה בו כפוטנציאל לאחר שעקב מקרוב אחר האימונים שלו והחליט להחתימו.


גם ההגעה לאחרונה של ג'ונתן אזולאי, שבדי-יהודי, היא חלק מאותו תהליך במערך הסקאוטינג של מכבי ת"א. אמנם כאן לא מדובר בשחקן לקבוצת הנוער, אך עדיין מדובר בשחקן מאוד צעיר (20). אזולאי, שנמנה עם סגל הנבחרת הצעירה של שבדיה, זכה למעקב מצד מכבי ת"א בששת החודשים האחרונים.