9 באוק׳ 2013

הכלבים נובחים והרוטציה עובדת

הסגל האיכותי בליגה. השחקנים חוגגים בבורדו (צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)

בימים האחרונים יוצא לי לשמוע יותר מידי פעמים את המילה רוטציה בהקשרה של מכבי תל אביב. לפעמים נדמה שאם אחפש את המילה "רוטציה" במילון (וינטאג' משהו) אמצא לידה את המונח "מכבי תל אביב". 431 מילים שמסבירות מילה אחת.

בשבועות האחרונים עלו ביקורות מצד אנשי כדורגל לגבי הרוטציה והשינויים שנוהג פאולו סוזה לעשות בהרכב הקבוצה, ביקורות שהתגברו לאחר התיקו האחרון מול אשדוד. כמה אפשר לשמוע ססמאות על שחקני כדורגל שרוצים מקום קבוע בהרכב או על כך שבמכבי ת"א יושבים שחקנים ממורמרים על הספסל. פאולו סוזה אמר לא מכבר שאין אצלו שחקני הרכב, יש סגל שחקנים וממנו הוא בוחר בכל פעם 11 שחקנים. זו אולי  שיטה שונה בנוף הכדורגל בארץ וכנראה שלאנשים קשה עדיין לעכל זאת. מצד שני, גם בעונה שעברה הביאה מכבי ת"א שינוי לליגה בדמות צוות מקצועי זר ובסוף זה נגמר באליפות. לכן, יש להיות סבלניים ולתת לסוזה את הקרדיט.

מקצועית, יש במכבי ת"א סגל של 20 שחקנים אשר יכולים לשחק בהרכבה של כל קבוצה בליגת העל. אמנם סוזה עורך שינויים בין משחק למשחק אך בכל זאת כל הרכב מתבסס על 6-7 שחקנים קבועים, בחלק האחורי ובקישור. העוגן של הקבוצה מתבסס על השוער חואן פבלו, הבלמים טיבי וגרסיה והקשרים ערן זהבי ומהראן ראדי, כולם שיחקו בכל המשחקים העונה (11 הופעות כ"א). פרט אליהם אפשר לציין גם את שירן ייני עם 10 הופעות וגל אלברמן עם תשע הופעות.

החלק שחווה את הרוטציה הגדולה יותר הוא החלק ההתקפי. במשחקים בהם סוזה בוחר לפתוח במערך "אוסקרי", כלומר 4-3-3 כפי שהיה בעונה הקודמת, יש מקום רק לשלושה שחקני התקפה. אז למי מגיע לפתוח? האם לראדה פריצה שיש תמימות דעים על כך שהוא החלוץ הבכיר בסגל הצהובים, האם לטל בן חיים, הרכש הישראלי הנוצץ והיקר ביותר שהגיע העונה לקרית שלום, האם לברק יצחקי שהוחזר על ידי קרויף מקפריסין וכבר הספיק לכבוש ארבעה שערים בכל המסגרות עד כה, או לדור מיכה שהוא אחד השחקנים האהובים על הקהל והוכיח כבר בעונה שעברה שמקומו בהרכב. מה עם מואנס דאבור שמציג יכולת נהדרת בנבחרת הצעירה ובמכבי, מה עם אייבינדר? מיטרוביץ'? מרגוליס ואלטמן? הרי אם סוזה היה מגבש הרכב קבוע ורץ אתו, כנראה  שמספר שחקנים, ביניהם השמות שהוזכרו כמו מיכה ודאבור לא היו רואים כמעט דשא. קשה לי להאמין שאותם אנשי תקשורת היו מפספסים הזדמנות כזו לצעוק - איפה שחקני הבית?

ללא הרוטציה לא בטוח שהיו מקבלים מספיק דקות. דאבור ומיכה


לסיכום, העונה מכבי ת"א מחזיקה בסגל האיכותי ביותר שהיה לה בשנים האחרונות, כמעט כל שחקן בסגל נמצא בכושר טוב ושווה מקום בהרכב. כל עוד יש תחרות בריאה והקבוצה משחקת היטב אין מה להתעסק בכל העניין הזה של רוטציה. הפרשנים מצידם תמיד ימצאו מה להגיד על מכבי ת"א גם כשהיא מצליחה, פעם זו תהיה ביקורת על רוטציה, פעם אלו יהיו שחקנים שלא משחקים ופעם זה המאמן שצריך להתפטר. אז שהכלבים ינבחו והרוטציה תעבוד.