16 בספט׳ 2013

תחושה טובה


דור ג'אן עם הזכייה בסופר קאפ (צילום: יניב גונן)
אחרי משחק הסופר קאפ ולפני משחק הליגה הראשון, כל הסימנים מראים שקבוצת הנוער של מכבי ת"א העונה מכוונת חזק אל עבר תואר האליפות, לאחר הפסקה של שנה אחת. הניצחון המרשים 1:3 בסופר קאפ מול היריבה המושבעת מכבי חיפה, רק חיזק תחושות אלה.

1.      תקציב
הסיבה הראשונה לתחושות הללו היא התקציבים והמשאבים הגדולים שמופנים לקבוצת הנוער במכבי ת"א. קבוצת הנוער מחזיקה בתקציב הגבוה בליגת הנוער בהפרש ניכר, מה שהופך אותה למועמדת מובילה על תואר האליפות כמעט בכל עונה. תקציבה נע סביב ה-10 מליון ש"ח, קצת מעט מתקציב מינימום של קבוצה בוגרת בליגת העל ופי שלוש מתקציב מינימום בליגה הלאומית (נכון לעונת 2013/14). אצל היריבה מכבי חיפה, שגם במחלקת הנוער שלה מושקעים כספים רבים, תקציב קבוצת הנוער נע סביב שישה מיליון ש"ח.

2.        איכות השנתונים
הצלחה של קבוצת נוער תלויה מאוד באיכות ובכישרון שנתוני הגיל שלה יחד עם הבשלות שלהם. בעונה שעברה קבוצת הנוער של מכבי חיפה, שזכתה בדאבל, נהנתה משנתון 94 כישרוני ביותר שהרכיב את רוב סגל הקבוצה וכלל בין היתר את רועי עטר, איסמעיל ריאן, ג'אבר עטא ושובל גוזלן. העונה, הסגלים של קבוצות ליגת העל לנוער מורכבים ברובם משנתונים 95 ו- 96. גם מכבי ת"א וגם מכבי חיפה מחזיקות סגלים חזקים בשנתונים הללו. לראיה, בשנתיים האחרונות קבוצות נערים א' של חיפה ות"א זכו פעמיים ברציפות באליפויות, כל אחת במחוז שלה. ההבדל ביניהם הוא שבעונה שעברה (שנתון 96) נערי חיפה זכו בגביע המדינה בעוד שלפני שנתיים (שנתון 95) הייתה זו מכבי ת"א שזכתה בגביע. כלומר, בשנתון 95 הבשל יותר, יש עדיפות קלה לצהובים בעוד שבשנתון 96 שהצטרף רק העונה לקבוצת הנוער, יש עדיפות קלה לירוקים.

3.       חריגי גיל
כל קבוצת נוער מורכבת מחריגי גיל (רק שלושה על המגרש) והעונה מי שיזכו לכינוי הזה הם ילידי שנתון 1994. חריגי הגיל העונה בקבוצה הם דניאל גרץ, עומרי פרל ודור ג'אן - שלושה שחקני התקפה איכותיים שיהיו תוספת כוח וניסיון לחבר'ה הצעירים יותר. דניאל גרץ שכבר בעונה שעברה הראה מנהיגות במרכז הקישור, עומרי פרל שטעם משחקי בוגרים במכבי הרצליה והפועל ר"ג ודור ג'אן שאותת כבר במשחק הסופר קאפ שהוא מגיע חד מאוד לעונה, עם שני שערים מרשימים וסחיטת פנדל.

מאמן הנוער זיו אריה (באדיבות האתר הרשמי של מכבי ת"א)

4.       מאמן רעב
קבוצת נוער מטבעה הוא להתחדש עם כל שנתון שעולה מנערים א' אך העונה קבוצת הנוער מתחילה תקופה חדשה, עם המאמן החדש ורעב להצלחה. למאמן החדש זיו אריה זו עונה ראשונה כמאמן ראשי של קבוצת הנוער למרות שאת רוב שחקניו בנוער, הוא אימן למעשה כבר בקבוצות הנערים. זיו יודע שהוא נכנס לנעליים גדולות שמשאיר עמיר תורג'מן אך כפי שאמר בראיון לקראת העונה, הוא מוכן לאתגר.


לסיום, זכייה באליפות עם קבוצת נוער זה שילוב של מספר גורמים בראשם שנתונים טובים, תנאים וחולשה של היריבות. העונה נראה שהיתרון בהתמודדות בין מכבי חיפה למכבי ת"א , קל ככל שיהיה, הוא בצד הצהוב.